måndag 9 maj 2011

Våldsbrotten ökar

Polisen Katrin vid Söderortspolisen säger till tidningen "Mitt i Söderort" att det märks en markant ökning av anmälda våldsbrott på våren.
Runt 80% av våldsbrotten på helgerna relateras till alkohol.

De flesta gånger jag hör reaktioner mot detta heter åtgärden fler poliser, synligare poliser, hårdare straff etc.

Min erfarenhet är att man når längre om man gör åtgärder "vid källan" än om angriper symtomerna.
Här tror jag att den kristdemokratiska principen som kallas subsidiaritet är en bra medicin. Som exempel: Att familjer själv skall avgöra (och inte samhället) hur omsorgen om deras egna barn skall ske. Men - subsidiariteten slutar inte där. Den innebär också att det ska samhället ska ha en stödjande roll gentemot de familjer som inte klarar av sin föräldraroll fullt ut. Här tror jag att synen på frihet har tagit för stor plats av hur viktigt det är med stöd.

Jag tror att stöd till familjer, så att de klarar av att vara förebilder, att sätta ramar för sina barn är mycket viktigt. Min erfarenhet är att det finns bättre förutsättningar för barn och ungdomar då det finns föräldrar som ställer krav, bryr sig och engagerar sig. Stora insatser där föräldrar lär sig inse hur viktigt det är att deras barn och ungdomar förlägger sin alkoholdebut så sent som möjligt tror jag är jätteviktigt. Mycket viktigare är hårda straff de gånger de hänt något. Även om det inte behöver stå i motsats till varandra.

För mig är det nästan som att fly från verkligheten då man "ropar" på åtgärder som skall ta itu med ett symptom, men nästan alldeles tyst då det gäller att ta itu med orsaken till symtomen.
Sedan är det en annan grej att det är ganska ute att tala om alkohol som källan till många av samhällets stora problem... för mig är det också ett sätt att blunda för verkligheten. Men att ungefär var fjärde plats inom sjukvården är alkoholrelaterad är nog inget man ska blunda för tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar