onsdag 23 februari 2011

Värden i livet

Satt och pratade med en god vän idag.
Han har drivit en Fair trade butik några år men tvingats lägga ner på grund av dålig lönsamhet.
Min första kommentar va: "- men du har ju satsat pengar i den, hur mycket?"
"400 000 kronor" blev hans svar.
" - har du förlorat allt nu då?" va min klipska fråga.
" - för min del är pengarna borta men 500 människor har fått ätit sig mätta varje dag under tiden jag drivit shoppen och en massa barn har fått gått i skola tack vare den - så inget är förlorat"

En ny skoldag för mig. Det gäller att ha rätt fokus på tillvaron.
Tack för lektionen Lars !!

2 kommentarer:

  1. Hej Göran,

    Det är ett viktigt meddelande du sänder din omvärld. Tack för att du tog dig tid att berätta för oss andra!

    Rätt perspektiv och fokus i det lilla som det stora. Vad är det som ger oss själslig tillfredsställelse egentligen?

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Din vän praktiserar Fair trade i stort format. En vardagshjälte.

    SvaraRadera