tisdag 1 februari 2011

Att vara en andra klassens medborgare

Så tråkig rubrik !!
Men precis så tänkte jag då jag cyklade hem från jobbet idag. Varje dag passeras och passerar jag 100-tals bilar som tar sig fram på väl snö- och isröjda vägar. En och en sitter de i sina bilar. De har det rätt bekvämt - samtidgt är det inte det allra klimatsmartaste och miljövänligaste sättet att ta sig fram. Dock har politikerna i Stockholm försett dem med fina, snabba, breda och  förhållandevis väl underhållna vägar.

Men så finns vi - andra klassens medborgare som valt att ta oss till arbetet på annat sätt. Vi sätter oss på cykeln i ur och skur. Vi trampar då det är sol och värme men också då det är 15 grader kallt ute. Jag är inte en andra klassens medborgare för att jag valt detta tranpsortsätt. Tvärtom, jag känner mig pigg och frisk. Jag orkar nästan vad som helst, mitt humör är dessutom oftast på topp så jag skulle välja detta bara därför. Den stora paralletlla drivkraften för mig har dock alltid varit vår natur. Jag gör det alltså även av både miljöskäl och klimatskäl. Jag respekterar att andra drivs av andra saker men detta är viktigt för mig.

"Andra klassens medborgare" då? Ja, fortfarande finns stora delar av min väg som är ca 18 km enkel resa som är snö och isbelagda. Det finns många 100 meters sträckor som är helt omöjliga att cykla på, snön liger fortfarande - 1 febuari - decimeter eller halvmeter djup. Livsfarliga iskanter som får den mest rutinerade cyklist på fall. Åtskilliga är de skrubbsår och blåmärken jag ådragit mig denna vinter. Men en sak är säker: Hur Stockholmspolitikerna än försöker hindra mig ska de inte lyckas. Hur än de motarbetar mina försök att ta mig fram miljövänligt så kommer jag att fortsätta. Hur de än står och garvar åt mig  bakom sina gardiner då jag passerar - för själva kan de omöjligt ens ha försök ta en promenad på många av de stråk de tycker vi skall cykla på - så skall jag trampa vidare..... För min egen hälsas skull, för att behålla ork och gott humör, för miljöns skull och är det så att människan påverkar klimatet så cyklar jag gärna för den skull också. Men - i jämförelse med mina medtrafikanter bilisterna - så kände jag mig idag som en andra klassens medborgare.  I Stockholm är det förnedrande att cykla på vissa sträckor bara för att man inte orkat ploga bort snö som kom för flera veckor sedan.

Men det handlar inte om pengar. Åtskilliga är de mornar jag mött fordon ute på cykelvägarna. Inte med plogen ner - men man har vräkt ut sand, ovanpå nysnö. Riktigt skruvat, men så gör bara folk som har alldeles för gott om pengar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar