måndag 13 december 2010

Fundamentalister?

Det hemska bomdådet i Stockholm dominerar det mesta av nyhetsflödet nu.
Givetvis är det hemskt på många olika sätt och förhoppningen är att det är just en "ensam galning" som utfört dådet (som jag läste någonstans).
Läste också en kommentar från högerextremhåll att det man väntat på detta ... lite av "vad var det jag sa" alltså.

Jag har vart på resa i andra länder där svenskar utmärkt sig på minst sagt negativt sätt. Minns resan till Kanarieöarna till exempel. Jag minns att männisorna där sa att "de där är svenskar" då man kommenterade skränande, på-husvägg-pinkande, spyande och allmänt dåligt uppträdande människor. Jag minns däremot inte att man sa - och jag ville heller inte höra dem säga "typiskt svenskar" eller "så där är alla svenskar". Sverige ses dessutom som ett kristet land men människorna på Kanarieörarna sa heller inte att "det där är typsikt kristna människor".

Enligt uppgift är "bombmannen" i Sthlm en svensk man som är född i Irak och dessutom muslim. För mig innebär det inte att "det där är typiskt svenskar" eller "typsikt muslimer" eller "typsikt Irakier". Så enkelt är det inte.
Det finns mäniskor från alla länder, i alla kulturer, i alla religioner osv som är underbara, goda människor och som lever efter mottot "gör mot andra som du själv vill att de skall vara mot dig", men som ibland gör ett och annat felsteg i livet. Men - det finns också människor som är galningar, fundamentalister som gör vad som helst för att göra andra illa för att uppnå egna mål och syften eller bara gör en massa idoti i "fyllan och villan". Men det gör inte att man kan dra alla människor från det landet/kulturen över samma kam. Oavsett de är muslimer, svenskar, kristna, Somalier, Irakier eller otroende ateister.

Varje människa är unik och skall ses utifrån det.... För mig är det viktigt även i dagar som dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar