måndag 13 december 2010

Att vilja missförstå

Jag har under förmiddagen ägnat mig åt att supportera i ett "problemlösningsärende".
Vill inte kalla det enbart problem - utan vill lägga in ordet lösning eftersom det alltid finns en sådan.

Visst är det lätt att säga att "vissa människor ska alltid hitta fel i allting" - det är något jag hört uttalats vid många tillfällen. Jag tror inte det är så enkelt. I de flesta fall vill människor gott - det som bli problem är att man har olika utgångspunkter då man går in i en situation som kan bli problematisk. Dessutom tror jag att man har olika upfattningar om hur resultatet skall se ut. Så upplever männisor att någon bara vill hitta fel, och den andra parten tycker ungefär likadant men kan upplevas turig eller ovillig till kompromisser.
Ja, då man har den insikten att människor egentligen vill något bra, även om den aktuella sitationen kan ge en annan bid, så går det oftast att lösa saker och ting. Det är hoppfullt. Det gör också att de som upplevs "vilja missförstå" ofta är osäker på vad något innebär och kan behöva en enkel förklaring i vänlig ton så inser man att det inte finns någon "dold agenda" utan det bara är så enkelt att vi ser på saker och ting olika. Både ingången i situationen samt att vi kan ha lite olika förhoppning om hur ett ärende, en situation slutligen skall landa.

Med detta vill jag bara ha sagt - min erfarenhet är att det är färre än man tror som "bara är ute för att missförstå och vilja misstolka och misstänkliggöra" - men att det är fler som är osäker, inte fått tillräckligt tydlig beskrivning/förklaring.

Tja, kort och gott: folk talar för lite med varann!! (åsså finns ju boven att man dessutom gärna talar om varann i stället för med ...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar