onsdag 19 maj 2010

De behöver väl inte flytta just hit

Jag har fått ett flygblad i min brevlåda idag. Där uppmanas jag att skriva till politiker i Sthlm och säga "nej till bygge av höghus på Ullerudsbacken".
Ullerudsbacken är gatan jag bor på - i ett av 7 höghus. Ett mycket fin och natuskönt område, massor med fågelkvitter, ekorrar, harar och naturstigar. (kortet är taget idag från min balkong)

Under vårvintern har det suttit uppe lappar vid husets entré som är underskrivna av s, v och mp. De uppmanar oss att säga "nej till bygget. Det behöver byggas bostäder men man behöver ju inte bygga just här" skriver sossar, vänsterpartister och miljöpartister på plakaten.

Jag har funderat på det ett tag (det går ju rätt sakta för mig :-) och tycker det är typiskt vissa (ganska många) svenskar. Man använder liknande argument då folk vill komma hit från andra länder "klart de ska kunna åka ifrån sitt land men alla behöver väl inte komma just hit". Jag ogillar sånt. Jag stortrivs i Sverige och unnar fler att bo här, jag stortrivs i Farsta Strand och jag unnar fler att stortrivas här.

Om man resonerar som s, v och mp gör om  bostadsbyggande i Sthlm så blir det inte många lägenheter byggda. Svarthandeln och myglet kring en del av 2,a handsuthyrningen kan aldrig stoppas. Farstasossarna säger nej att bygga i Farsta. Man säger: bygg nån annanstans. Så börjar man utreda detta nya ställe så säger sossarna där, "klart det ska byggas men inte här, bygg nån annanstans"... Vilken taktik. Inte gynnar den folket som behöver bostäder i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar