måndag 8 mars 2010

Viktig dag

Jag skall först erkänna erkänna att jag tidigare haft en uppfattning som liknar klimatskeptikernas... Klimatskeptikerna säger gärna "uppvärmning.... jo, jo. Kallarare vinter har vi inte haft på länge". Så tittar man från sin Sthlms eller Skåne horisont och glömmer att många slalombackar backar i Norrland öppnat senare än vanlilgt. Man glömmer det jag konkret upplevde i slutet av jan. då jag skulle tala på distriktstämma i Lycksele att ju längre norrut jag kom ju mindre snö fanns det. Man glömmer att i OS staden Vancover fraktade man enorma mängder snö för satt kunna genomföra viinterspelen. Man glömmer så lätt att världen är större än den region eller det land man själv bor i.

Den likhet jag åsyftar är den som gäller kvinnodagen. Jag har säkert sagt - eftersom jag skojsamt tänkt tanken - "men då borde man väl ha en mansdag också". Så blir man lite äldre..man läser lite mer, man lär sig historien, man lär sig hur det är idag. Jag konstaterar att det - i ett något större perspektiv än i min lilla värld - inte alls är länge sedan kvinnor fick rätt att rösta i Sverige - vilket inte alls är självklart i hela världen. Fortfarande är det så att kvinnor tjänar mindre än män för samma jobb. Det är helt horribelt - faktiskt rena rena stenåldern.

I det parti jag funnit min hemvist så talar vi om människovärdet på ett annat sätt än vad man gör i andra partier. Vi talar om alla människors lika, unika och okränkbara värde... bara det räcker för mig att säga att kvinnodagen är mycket viktig dag, den är värd att uppmärksammas och att kampen för att denna syn också omsätts i praktisk handling kräver dagliga erövringar av självklarheten att t ex lönen skall vara lika för samma typ av jobb. Inget annat duger. Sedan är det så mycket mer man kan säga men... tar det en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar