måndag 23 november 2009

Måndag med förbudsfunderingar

Så är måndagen över - om en halvtimme.
Jag hade förmånen att vakna frisk i morse, kunna gå upp, göra frukost och dra iväg på jobbet.
Det är cykeln som gäller för dessa resor - fortfarande. Lite tungt innan man kommer ut men då man väl sitter på cykeln så spelar några regndroppa eller dimma ingen roll.

I morse - då jag cyklade in på jobbet - tänkte jag på "dubbdäcksförbudet" igen som man nu skall genomdriva för vissa gator på söder i Sthlm. Det är ju en och annan bli man passerar som man hör "dubbdäcksknastret" från - ja, även min cykels dubbdäck knastrar ju. Visst är det bra att man tänker på miljön då man föreslår sånt förbud men lite patetisk blir det. Avsevärt farligare för miljön och för oss människor är ju partikelutsläppen från dieselbilarna. jag undra när Stockholmspolitikerna skall fundera över / och besluta om stora problem i stället för små. Dubbdäcksfrågan känns oerhört liten i jämförelse med partikelutsläppen från dieselbilarna - som körs året runt. Dubbdäcken sitter ända på mindre än halva året... Jag förstår fortfarande inte hur man tänker. Kan någon person hjälpa mig förstå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar