fredag 6 november 2009

Dubbdäcksförbud i Stockholm

Jag klurar på en sak nästan varje morgon då jag cyklar in till jobbet...
Man har beslutat att förbjuda användning av dubbdäck på några gator i Sthlm på grund av att partiklar som är skadliga för människar rivs upp och virvlar runt i luften, säger man. Dagligen passerar jag bilar som körs på diesel, som då det förbränns släpper ut så kallade nanopartiklar som är cancerframkallande, alltså mycket farliga för människan.

Det jag undrar över nu och då, när jag cyklar till och från jobbet, är vilka underlag de som bestämt detta däckförbud har. Har de verkligen underlag som säger att det stendamm och de metallpartiklar som dubbdäcken river upp är farligare än de - som forskning visar på - partiklar från dieselavgaserna som virvlar i luften? Jag tillåter mig tvivla.
Har de däremot tydligt sagt att "dubben sliter mer på vägbanan än däck utan dubb", ja, då hade jag förstått och köpt argumenten direkt men nu har jag svårt att göra det. Men, kanske tänker jag fel... (och det vore inte första gången i så fall)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar