onsdag 18 december 2013

Något man kan göra för människors ensamhet

Häromdagen lade Maria och jag ett julkort i brevlådorna på en av våningarna i huset vi bor.
Vi skrev att vi bjuder alla ni som bor på denna våning i huset här i Hässelby på lite julfika i alla enkelhet.

De tre familjer de gällde kunde alla komma. Det rör sig om sammanlagt 5 personer.
En sa "under de 30 år jag bott här har jag aldrig varit in hos någon annan familj".
En annan sa till en granne (båda hade bott här sedan 1988) "ja, vi har ju nästan aldrig träffats utom någon gång i trapphuset".

Nu satt vi alla sju och fikade och umgicks som om vi aldrig gjort annat, en alldeles vanligt onsdagkväll i december.

Mitt tips är: Hjälp till att bryta människors ensamhet. Det kostar, javisst några dl kaffe, några kakor och bullar och några värmeljus går åt en sådan kväll. Med denna insats har du plötsligt flera nya vänner, människors isolering bryts och sämjan ökar i ett hus.

Pröva, det är utan tvekan värt insatsen.
Människor utvecklas bäst i gemenskap med andra, det tror jag.

Gladast är jag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar