torsdag 20 september 2012

Jag förstår i alla fall inte

Säkert är det många som förstår varför det ska satsas pengar på mer vägar för biltrafik i Stockholm. Det senaste är den så kallade Saltsjötunneln.
Men jag förstår det inte.

Efter några år i stockholm har jag sett trängseln som Stockholmarna lever med varje dag. I ett första skede kan det verka logiskt att "då måste vi bygga fler och bredare vägar så bilarna ryms och så att människorna kommer fram".
Efter några ögonblick av eftertanke inser nog de flesta att det kommer inte att lösa problemen. Lilla Stockholm borde lyfta blicken till stora städer och lära sig av de som redan gjort misstag och som också kommit en bit på väg då det gäller lösningar.

Människan fungerar så att om det är trångt på vägen så tar man sig fram på annat sätt. Byggs en ny och bred väg så är det många som tänker: "-va bra, då kan också jag ta bilen till jobbet framöver". Efter några dagar med den nya vägen är det igenproppat igen. "Så var det med dessa investerade miljarder".

Det enda som löser problemen inom rimlig kostnadsram är att ta bort parkeringsplatser i staden och investera i kollektiv trafik och skapa bättre förutsättningar för cykling och andra mindre skrymmande fordon. Men det verkar vara så att fokus på biltrafiken är det som styr besluten i huvudstaden. Jag såg senast häromdagen hur man ansar träd och buskar efter bilvägen. Cykelvägen 10 meter därifrån är närmast igenväxt. Då jag kontaktar politiker och förvaltning så inser jag är det är bara bortkastad tid. De bryr sig inte! "Bilar, bilar, bilar är det viktiga". Det är min högst privata tolkning men jag kan motivera den med många, många exempel eftersom jag både tar mig fram med bil och cykel och ser skillnaden.

För miljöns skull ska det vara förre bilar i staden.
För trivselns skull ska det vara färre bilar i staden.
För klimatets skull ska det vara förre bilar i staden.

Inte minst för barn och ungdomars situation i staden måste biltrafiken minska. Hade jag en god uppväxtmiljö med förhållandevis bra luft,  vatten osv så vill jag att kommande generation också så ha det så.

En del väljer att kalla det förvaltarskap, subsidiaritet och förvaltarskap! Gärna det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar