torsdag 13 september 2012

Civilkuragelag?

Ni har säkert sett övervakningsbilderna från T-banestationen Sandsborg i södra Stockholm.
Tvåbarnspappans som ramlade ned på spåret och rånades, sedan överköd av tåget.

Javisst blir man rejält upprörd!!

Att råna någon är olagligt, att beträda spåren beivras. Men att lämna brottsoffret (utan att larma 112 eller kontakta spärrvakten) åt sitt öde att bli skadad eller dödad, är oetiskt men inte olagligt.

I partiet jag tillhör har vi länge drivit frågan om en Civilkuragelag (man är tvungen att reagera på något sätt om en medmänniska är i fara).
Hur många andra politiker skojat och fnyst åt detta vet jag inte men jag har sett och hört dem med egna ögon och öron.

Jag undrar, vad är deras förslag för att en person som uppträder så korkat och omänskligt som rånaren på övervakningsbilderna gjorde kan fällas?

Med en civilkuragelag hade ett sådan korkat uppträdande varit straffbart. Jag tycker det borde vara så....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar