torsdag 22 september 2011

Offentlig diskussion om partiledaren

Många verkar vilja föra en offentlig diskussion om partiledarskapet i Kristdemokraterna.

Först vill jag säga att den diskussionen alltid måste föras - och det är bra då den förs.
Det jag har svårare med är att den förs i offentöliga sammanhang.

Till skillnad från t ex socialdemokraterna som tillsätter en valberedning kort tid innan sin kongress - och ibland i början av kongressen så har vårt parti en valberedning som jobbar året runt. Därför tycker jag att den viktiga diskussionen om vilka som ska utgöra partistyrelsen och yttersta partiledning skall föra med valberedningen. Om inte - ja, då borde vi fölrsta bestämma oss för att byta modell. Att föra diskussionen offentligt och sedan låta det utmynna i val av valberedning innan vårt Riksting som samlar ihop allt som kommit fram under resans lopp. Inte bland - som nu görs. Jag tycker inte det är bra.

Tyck till - säg vad du tycker - men gör det till valberedningen. Har vi nu denna modell så tycker jag den skall följas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar