torsdag 16 september 2010

Berättelsen om en lång torsdag

Här kommer en summering av min torsdag - och även försökt till någon reflektion.

Tidig morgon - en skön cykeltur trots att regnet låg i luften. Drog genast igång dagen med att assistera en distriktsordförande för att få till en lista i en kommun där man fram tills nu saknat en sådan. Efter 8 timmar hårt arbete av en engagerad ordförande ute i landet va listan klar. Då va jag redan på väg hem för att min gode vän Anzi hade ringt. Hon, hennes man Jonas och deras barn va på väg till Sthlm. Vi kom snabbt överens om att de kommer till Farsta Strand och jag gör en middag.

Så besökte jag en förröstningslokal där jag använde min rösträtt.

Innan hemresan kunde jag också tipsa om namn till kommunlistor även på andra håll i landet. Det börjar närma sig deadline nu. På söndag är det ju val.

Då vi ätit vid 19-tiden så satte jag mig i bilen och gjorde en chansning. Åkte till Tyresö - en privat bilprovning som gjort reklam för att att man har drop-in-tider även på kvällen. Kl 19.15 fick jag höra: "-välkommen, slå dig ned, ta en kopp kaffe, vi fixar detta om 3 kvart. kl 20.15 satt jag i min nybesiktade - och godkända - bil på väg hem. En 15 år gammal bil med utsläpp långt under alla gränsvärden. Klart att Etanol är avsevärt mycket bättre än oljan...så är det bara.

Nu - då jag ska lägga mig och sova - sitter en distriktsordförande i en bil på väg till Skåne för att hämta valsedlar som skall trycka i morgon bitti och sedna köra hem med dem så de skall finnas i förröstningslokalerna i morgon eftermiddag. Ja.... det finns hjältar.

De tre kommande dagarna skall jag vara värd för kollegor från norska Krf (Kristelig Folkeparti). Guida dem "runt i vår valrörelse". Och i morgonkväll sitter vi i TV studion och ser den direktsända TV debatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar