tisdag 7 juli 2015

Fwd: Användbar bild


Detta är en bild jag använt många gånger i olika sammanhang.
Kanske känner du igen sammanhanget?
Bilden är från Gröna Lund. "Huvudet" sticker upp oväntat, ibland alldeles för ofta för att man ska hinna med. Ju fler man hinner slå ned ju fler poäng får man på Grönan. Där slutar jämförelsen.

I verkligheten säger "huvudet": "- det går inte" eller "det har vi provat förr, det är omöjligt".

Man ska givetvis - i verkliga livet - inte slå ned på den som säger så men man behöver ändå klura på hur jag kommer runt denna människas trista inverkan på mig och det jag tror på och vill förverkliga.

I verkligheten handlar det om att, så fort som möjligt, komma runt denna trista inverkan utan att för den skull trampa på personen jag upplever negativ. Det är en kost men ofta härliga utmaningar. Då huvudet sticker upp och säger "det går inte" så ska du inte slå ned utan, medan personen är lyssningsbar hinna säga "berätta". I den berättelsen, som du ska försöka hålla så kort som möjligt, hittar du alltid små saker som kan ge dig förståelse för hur människan tänker. Förhoppningsvis för du fina uppslag hur du ska tackla situationen. Du får en ny utmaning tack vare en människa som först irriterat dig genom att säga "det går inte".

Utmana dig själv till att vända det "trista" till något positivt i stället för att slukas i ett negativt mörkt hål...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar