lördag 25 juli 2015

Debatt runt om i landet

Har ägnat några semesterdagar att skriva debattartiklar till olika tidningar runt om i landet i syfte att få igång ett samtal/debatt om detta med rattfylla.

Så här kan rattfylleriet stoppas

 

Alkohol‐ och drogpåverkade förare är en av de vanligaste anledningarna till allvarliga trafikolyckor. Höga hastigheter och körning utan bilbälte är andra orsaker.

Varje timme beräknas 500 personer köra rattfulla i Sverige. Det motsvarar cirka 0,2 procent av den totala trafiken i Sverige. Det låter kanske inte så mycket, men denna lilla andel svarar för minst 20 procent av olyckorna med dödlig utgång.

 

Rattfylleriproblemet speglar alkoholvanorna i samhället. Forskare på Karolinska institutet rapporterar att försäljningen av lådvin är stor under sommarmånaderna medan flaskförsäljning av vin är större i december. De som köper lådvin inhandlar nästan dubbelt så mycket vin som flaskköparna.  Nu är en riskperiod för rattfylleri och andelen rattfyllerister är ofta högre under sommaren. Det går inte att utesluta att detta konsumtionsmönster är orsaken till fler olyckor på grund av rattfylleri under juli och augusti.

 

Blåser man positivt i en nykterhetskontroll så gör Polisen ett så kallat bevisprov. Det har inte gjorts så få bevisprov i Sverige sedan 1963, trots att antalet bilar ökat från 1,5 miljoner bilar till 5 miljoner bilar sedan dess.

 

Trots att vi kommit långt i kampen mot rattfylleriet så skadas och dödas fortfarande alldeles för många. Under en 10 års period skadas ca 10 000 människor på grund av rattfylla i Sverige. Det är fler än vad som bor i Ödeshög och Ydre kommuner tillsammans. Vi måste få ett stopp på detta.

 

För att minska rattfylleri krävs åtgärder.

 

Vi i MHF har förslag för mindre rattfylla på svenska vägar.

* Alla bilar ska på sikt alkolås

* Polisen måste öka antalet nykterhetskontroller. Under de senaste 6 åren har antalet kontroller minskat med nästan en miljon.

* Polisen ska genomföra fler nykterhetskontroller på kvällar och nätter, alltså då risken för olyckor på grund av rattfylla är som störst

* Polisen ska genomföra fler nykterhetskontroller under sommaren, den årstid då risken för olyckor på grund av rattfylla är som störst

* Inför lag mot eftersupning. Fortfarande är det möjligt att undgå straff genom att hävda s.k. eftersupning när en förare påträffas berusad efter en trafikolycka.  Vi vet att man inte får supa hur som helst utomhus i kommunen men efter vägen där trafiken rusar fram är det tydligen möjligt. I Norge har en sådan lag funnits länge och i Sverige finns ett färdigt lagförslag, men politikerna fegar som inte fattar beslut om en eftersupningslag.

 

Kampen mot rattfylleriet måste intensifieras i hela landet. Vi i MHF levererar konkreta förslag till myndigheter och politiker. Vi hoppas att det vi beskrivit i denna artikel ska bli verklighet. Ingen ska dö av rattfylleri är vårt motto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar