söndag 17 mars 2013

Batterinsamling

Var i Örnsköldsvik helgen. Läste annonser i den lokala tidningen hur Örnsköldsvik ståtar med en plats bland landets 70 kommuner som är bästa på att bland annat samla in farliga batterier.

Drar mig till minnes då jag på 80-talet motionerade till kommunfullmäktige att man borde sätta upp "små holkar / brevlådor" runt om i kommunen dit människor skulle få lämna sian uttjänta batterier. Ingen som var nödvändigt tyckte tjänstemän och en enig kommunstyrelse men det var första gången (som jag kan minnas i alla fall) att jag lyckades vända diskussionen i kommunfullmäktige till ett "delvis ja". Minns att min motion innehöll många förslag men det punkten som gällde batterinsamlig "bifölls".

Stolt såg jag hur små röda "brevlådor" började sätts upp i kommunen och batterier började samlas in.
Nu - en massa år senare är man stolta över det från kommunens sida. Ja, man till och med annonserar om hur bra man är ...
Kuligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar