onsdag 6 mars 2013

15:52

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen.
En av de saker jag reagerar med upprördhet över är att kvinnor har lägre lön än män - för samma jobb.

Hur är det för huvudtaget möjligt.

I sammanhang där jag har påverkat andras löner har könet på personen vart fullständigt ointressant. Eftersom jag själv tycker så är det lätt att tänka att "så tänker väl alla".
Uppenbarligen är det inte så. Hur tänker då dessa kvinnor och män som sätter löner så kvinnor generellt har lägre lön? Inte kan jag förstå det - men å andra sidan är det mycket jag inte förstår.
Jag har lätt att sätta olika löner till människor - men då beror det på vad och hur man presterar på arbetsplatsen, inte har det med könet att göra.

Det är oetiskt och förskräckligt. Låt oss få slut på eländet.

Så tycker jag, Göran Sydhage, feminist, som aldrig kallar mig feminist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar