lördag 20 oktober 2012

Ta barnens parti

Beräkningar är gjorda att ca 380 000 barn och unga lever i en miljö där de riskerar drabbas av vuxnas alkoholkonsumtion.
Den siffran är väl känd sedan många år.

För min egen del har jag försökt göra mig en bild av hur många det är och vad som skulle hända i folkopinionen om det gällde något annat än alkohol.
Om jag tänker mig att jag placerar dessa barn efter E4,an med en halv meters mellanrum skulle kön av barn räcka från Stockholm och en bit norr om Gävle.
Bor du norrut så är det som att kön skulle sträcka sig från Luleå i Norrbotten till en bit söder om Bureå i Västerbotten. För att du som bor ännu längre söderut än Stockholm kan man tänka sig en kö av barn från Göteborg, förbi Jönköping och upp till Gränna.

Hur skulle du och jag tänka om vi körde förbi en sådan kö av barn och unga? Se 2-åringen som behöver ett blöjbyte, 4-åringen som vill ha en kram innan John Blund kommer. Spädbarnet som är hungrigt eller 12-åringen vill ta hem kompisar men inte vågar. Eller syskonen som är 8 och 11 år som funderar på om far och mor ska somna före eller under Kalle Anka på Julafton. Jag tror fler än idag skulle reagera. Våga tala öppet om det på föräldramöten då man inte kan komma överens om att hämta barnen efter discot en viss tid för att en del föräldrar inte kan vara nykter de timmar barnen behöver hämtas och skjutsas hem.
(jag har själv suttit på ett sådan föräldramöte där det slutade med att jag erbjöd mig köra flera gånger, då första vaknade fler föräldrar upp över situationen. Det enda som hände var att jag fick kred av de som sa sig "inte tänkt på saken")

Ja, mycket annat finns så klart att göra. Men ska vi ta parti för barnen får vi nog lova att göra det även inom de områden som rör riktigt många barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar