lördag 9 juni 2012

Bekymmersamt läge

Läser den senaste undersökning av partisympatier.

Endast 2,4% sympatiserar med Kristdemokraterna i Expressen/Demoskops väljarbarometer.
Vis av hur vi tidigare tagit oss upp från låga siffror till anständiga valresultat tror jag det är mycket hög tid nu att sätta partiorganisationen på fötter - i hela landet.

Det finns inte en chans att klara oss på sympatier i stora städer - det är inte detta folkrörelsepartis signum. Vi har människor i varenda liten byhåla och nu måste de laddas med energi för att orka driva partiet genom ännu en valrörelse. Partiet har verktyg, så nu bör de börja användas. Det är vad jag tror.
Ska Norrbotten, Vämland, Kronoberg, Västernorrland, Skåne, Blekinge osv återta sina tidigare riksdagsplatser krävs att de först och främst klarar av att nå 3% gränsen i landstinget - vilket några är farligt nära och vissa t.o.m. under. För att det ska lyckas duger det inte med halvhjärtat engagemang i 20-30% av lokalavdelningarna utan då måste varenda lokalavdelning i respektive län vara på G ... Det är vad jag tror. Detta är också folkrörens styrka: att personerna finns, det enda som behövs är motivation och laddning. Då det sker intar man också kommunfullmäkige i respektive kommun av bara farten.-

Om vi hjälps åt lyckas vi - återigen!

2 kommentarer:

  1. Hej Göran, här är vad jag tror och då utgår jag enbart från mig själv:
    Många har svårt att se hur KD företräder dem, om inte ens viktigaste valfråga är föräldraförsäkringens utformning. Där är ni bäst.
    Inte ens äldreomsorgen väcker några speciellt vackra associationer till KD, där borde ni vara bäst. Så varför tror jag att S tar hand o mig bättre den dag jag behöver det?
    Varför rösta på KD? Svaret borde vara att KD är garanten för att vi vårdar inte bara människorna utan också kulturen som innefattar bl.a. den människosyn du brinner för.
    Men jag tror inte att ni vill eller vågar varken försvara det av det gamla som är bra, eller kritisera det av det nya som är dåligt. Så länge ni bara kan hylla det av det nya som är bra, och bara kritisera det av det gamla som är dåligt, så kommer ni varken fånga radikala eller konservativa väljare eller mittfåran för den delen.
    Tänk att det är en så avvikande uppfattning att jag bara vågar uttrycka mig anonymt. Ber om ursäkt för det men att lufta det som borde vara rätt odramatiska frågor är inte tillrädligt i vårt demokratiska samhälle idag, om man som jag har kontaktytor mot många människor i jobbet.
    Jag vågar inte. Törs KD?

    SvaraRadera
  2. Hej. Klart du fär vara anonym. Vi belyser pertiets problem ur två olika synvinklar. Du den politiska och jag den organisatoriska. Klart att ett parti måste vara tydliga, folk måste tänka ungefär så här "jag vill/behöver rösta på KD för annars kommer inte det jag tycker är viktigt att genomföras/bevaras". Så försökte jag tänka då jag va gruppledare för partiet lokal i Örnsköldsvik..vilket av många ansågs vara rätt töänkt vilket också valresultatet visade. Men denna gång reflekterade jag över hur viktigt det är att ett folkrörelseparti är verksamma i hela landet. //Göran

    SvaraRadera