fredag 4 maj 2012

Ensamåkande

Som jag skrivit någon gång tidigare är jag bekymrad över bilköerna i Stockholm, framförallt morgon och eftermiddag.
Bekymret består i att jag noterat  - som många andra - att i de allra flesta bilar åker en person.

Detta ensamåkande är vi inte ensam om - men det allra största bekymret består i att så många beslutsfattare lever i bubblan att fler och bredare vägar löser problemet. Vad man missat är att detta har man åtgärdat på andra håll i världen och så fort den nya, breda vägen fylls den med människor som tänker "nu, kan jag också ta bilen", och vips är den vägen också igenproppad.

Tänk om Stockholm skulle lära av många andra kommuner - där t ex Helsingborg är ett lysande exempel - och prioritera andra trafikslag före bilismen. Jag tror det är enda sättet att komma tillrätta med trafikinfarkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar