måndag 14 maj 2012

Bilister, cyklister, gångtrafikanter

Oj vad man klagar på varandra på insändarsidor o stockholmstidningarna.
Lösningen för en del är att bunta ihop grupper av människor. Bunta ihop dem för att de tar sig till sitt arbete på ett visst sätt. "Bilister ser sig aldrig för", "cyklister kör som dårar", "gångtrafikanter går som det passar dem" osv.

Så är det givetvis inte. Det finns bilister som uppträder dåligt i trafiken, likaså cyklister och gångtrafikanter. Om detta kan man berätta många historier. Men det handlar givetvis inte om att en viss grupp är på ett visst sätt.

Det hela handlar om att en del människor (många tycker andra) inte har någon princip i trafiken. Den jag rekommenderar är "som du vill att andra ska uppträda mot dig i trafiken så ska du uppträda mot dem". Jag tror att ett sådant förhållningssätt skulle underlätta på många sätt. Vill jag att andra ska respektera trafikljus så gör jag det själv, vill jag att andra ska respektera högerregeln så gör jag det själv, vill jag att andra ska respektera mötande trafikanter så gör jag också så.... osv.

Livet, även i trafiken, skulle bli så mycket enklare då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar