tisdag 14 juni 2011

Cykla mot rött

Läser om en centerpartist här i Stockholm som tycker att cyklister i vissa fall skall få köra mot rött ljus.
Jag både fattar och icke fattar.

Först så fattar jag inte vitsen med att sätta upp trafikljus för dyra pengar och sedan låta folk får köra oavsett de lyser grönt, gult eller rött.
Å andra sidan har Stockholms stad visat att man har oändligt med pengar och då förefaller det inte alldeles oligiskt att man sätter upp trafikljus som man kan köra förbi oavsett vilket färg de lyser.
Med "oändligt med pengar" menar jag till exempel:
Man tar värdefull stadsmark, gör cykelbanorav den  men sedan är cykelbanorna icke farbara under vinterhalvåret. Man sandar ovanpå lössnö (på min cykelväg minst 20 gånger under den gågna vintern). Helt bortkastat, men har man oändligt med personal och maskiner som man måste sysselsätta och en oändlig källa av pengar så förstår jag ändå. Man planterar träd som växer in i cyeklbanorna så de blir trafikfarliga, sedan måste man dit och röja och ta bort. Man tar stenar och anlägger kanter på cykelbanorna och denna vecka har man kostat på annonser och vill att vi cyklister ska mejla och tala om vaar de värsta hindren finns.  Ja, då har man gott ställt - Men onödigt känns det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar