onsdag 27 april 2011

Norrbottensbesök

Ikväll har jag besökt Övertorneå.
Intressanta samtal med med Kristdemokrater från Pajala, Övertorneå och orter runt däromkring.

En av de saker de tog upp med mig var den diskussion som förorsakats av ett förslag som innebär att partiet borde satsa 80% av resurserna i storstadsområdena.
Diskussionen om ett sådant förslag är mycket värdefull oavsett vad man tycker om förslaget.

Det som slår mig är engagemanget som finns - oavset man bor i storstadsområden eller på landsbygden. Men - jag frågar mig hur det skulle se ut om man skulle "rycka undan" förutsättningarna för människor på landsbygden som tar det som en självklarthet att åka 30-40 mil en kväll för ett politiskt sammanträde - ideellt?
Jag frågar mig också vad som skulle hända om vi tog bort 588 kommunmandat från den 591 vi totalt har? Hur ska kommunmandat i Stockholm, Göteborg och Malmö och ev. några fler stokommuner kunna uppväga allt inflytande och resurser dessa hundratals mandat vi har på landsbygden ger oss?

Nja... jag tror nog att det vore som att begära sitt eget parti i konkurs om man skulle välja en sådan väg.
Jag känner ganska stor övertygelse om att det är en styrka att ha ett mandat i Sthlm  - men också viktigt att vi har tre mandat i Pajala och där vara det största oppositionspartiet. Inte heller föringa att vi har ett mandat i Övertorneå och där ha vårdnadsbidrag för de barnfamiljer som så önskar - trots att S och V tillsammans har ca 60% av rösterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar