söndag 6 mars 2011

Vad oroas människor av

Svaret på det är individuellt och skiftar troligen väldigt mycket.
Jag läste i veckan om att Trygg Hansa frågat flera tusen svenskar och där va miljöförstöringen det som oroade svenskarna mest.

Kan tro det. Smälter inlandsisarna på Grönland, ökar cancerfallen eller börjar vädret komma i "olag" runt om i världen så är det inget vi kan åtgärda med snabba politiska beslut om mer pengar till skolan, hårdare straff eller sänkta arbetsgivaravgifter.
Neej, både miljöfrågan och klimatfrågan kräver mycket mer av långsiktighet. Det handlar om att komma bort från oljeberoendet, det handlar om ta ansvar så inte vår livsstil negativt drabbar människor på andra sidan jordklotet, det handlar om att säkerställa att rent vatten finns runt om i världen osv. Det är inget man justerar i en budget från ena året till det andra.

Det handlar om din och min livsstil men också om mod att fatta beslut i kommuner, länders parlament, i EU och FN. Beslut som man inte alls ser omedelbar effekt av men man fattar beslut för att det handlar om att våra barn, våra barnbarn, våra medmänniksor som vi aldrig träffar ska ha och få en bra tillvaro här på jorden.

I min partibok kallas det förvaltarskap! Förvaltarskap är en fråga om solidaritet med människor jag aldrig mött eller kommer att möta, om generationer som kommer sedan jag själv lämnat in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar