måndag 25 augusti 2014

Jag blir så fundersam

Stefan Löfvén sa i Örnsköldsvik i lördags (enligt Örnsköldsviks Allehanda) att "Guldruschen är över" apropå de som gör och gjort vinster på våra skattepengar. Jag undrar om han berättat det för metallarbetarna på hans gamla arbetsplats "Hägglunds". Det är ett företag som under åren gjort stora vinster på dina och mina skattepengar. Staten har köpt bandvagnar, stridsvagnar för åtskilliga miljarder. Hur blir det med dessa jobb om (S) vinner om inte företaget får göra vinster? Vill de vara kvar i Örnsköldsvik eller drar de någon annanstans.
Företag är numera ett engelsk bolag så vinsterna de gör på dina och mina skattepengar hamnar där i stället för i Sverige.

Jag tror inte man kan resonera som han gör - om man inte vill vara enfaldigt inkonsekvent förståss.

Det handlar om att stat, landsting och kommun är maximalt proffessionella i sina unpphandlingar så de kan göra upphandlingar men utan att företagen ska göra jättevinster. Man ska också skriva in klausuler som gör att om inte utlovad kvalitet på vård, skola och bandvagnar håller utlovad kvalitet ska man kunna kliva av avtalet utan att behöva betala skadestånd.

Så ser jag på det.

Efter många, många år i säljbranschen har jag sett en del upphandlings- och förfrågningsunderlag som gör att man som säljare ler ... Det är inte bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar