måndag 6 januari 2014

Mål eller verktyg

Regeringen ska snabbutreda detta med att andra börjar sälja alkohol i Sverige, typ City Gross.
Jag tycker det är bra - och på tiden.

För mig är det viktigt att hålla ned konsumtionen av alkohol. för mig är det inget egensyfte. Syftet är - och har alltid varit för mig - de barn som far illa på grund av att vuxna i deras närhet dricker för mycket.

Jag är nog ganska inkonsekvent eftersom jag inte förespråkar någon form av alkoholförbud.
Men på grund av det jag skrev ovan så är jag intresserad av att den totala konsumtionen hålls nere. Där är Systembolaget ett vertyg.

Att behålla Systembolaget är inget politiskt mål för mig.

Däremot ett hyfsat bra verktyg för att att nå mitt mål. Ja, i alla fall det bästa verktyget jag känner till. Därför vill jag behålla systembolaget monpol för försäljning av alkohol i Sverige.

För barnens skull. (och många andra som drabbas i närheten av för stor alkoholkonsumtion)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar