söndag 20 januari 2013

Hot och försvar

Det talas återigen om att rusta Sverige militärt.
Om jag förstått saken rätt så är det militärt hot från "ryssen" som fått gett nytt bränsle åt denna diskussion.

Min lilla "Nalle Puh hjärna"  är dock mer orolig för andra saker än detta. Vi såg vad som hände i Skellefteå, Borgholm och Östersund sommaren 2011. I Borgholm på Öland var det en backventil i en koppling som var trasig. Viruset gjorde några hundra människor sjuka "ögonblickligen". En trasig ventil räckte. det hände trots all säkerhet som finns inbyggd för att vårt dricksvatten ska vara rent.

Om någon kommer på tanken att "slå ut" oss i Sverige så röcker det kanske med något som förorenar vårt dricksvatten.

Om JAS piloterna tillhör de drabbade, vad hjälper då nya flygplan? Sjuka soldater har svårt att använda även den mest högteknologiska bössa. Sjuka sjömän kör inga båtar.

Nja, jag är skeptisk till mer av militär satsning så länge vi vet vad vi vet nu.
Däremot höjd beredskap tror jag stenhårt på. Beredskap för att trygga elförsörjning och rent dricksvatten. Det känns, i min lilla värld, avsevärt angelägnare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar