söndag 2 december 2012

Miljöbilar

Jag har av någon anledning nästan alltid "klagat" på hur olika regeringar definierat begreppet miljöbilar.

Att bilar som drivs av fossila bränslen som bensin och diesel för huvud taget kan komma ifråga är en gåta för sig.
Men okey då, om de drar extremt lite så kanske det ändå kan motiveras. Men då tycker jag det borde handla om max 3-4 dl/mil.

I dagsläget vet vi att utsläppen ökar av koldioxid. Med det följer också miljöfarliga utsläpp. Bättrre blir det inte av att försäljning av bilar som drivs av förnyelsebara bränslen minskar.

Från årsskiftet kommer en förändring av utsläppsregeln som jag eftersökt länge. Att utsläppsgränsen sänks från 120 gram/kilomter till 95 gram/kilometer. Självklart skulle det vart en nedtrappning av denna utsläppsbegränsning från 1,a året. Det är en ak, men det värsta i "kråksången" är att nu ska tyngre bil kompenseras och ska kunna betraktas som "miljöbil" om de släpper ut mer koldioxid, bara de är tillräckligt tunga.

Klagosång? Ja, tyvärr men jag har kämpat så gott jag kunnar för en bätre miljö och minskad klimatpåverkan under många år och då uppenbara felbeslut tas har jag gräsligt svårt att vara tyst.

Så här borde det varit och vara.

Då "miljöbilarna" gav 10 000 i återbäring blev det fel redan då. Då klagades det på att man fick 10 000 i "miljörabatt" av staten och sedan tankade man bensin i en gas eller etanolbil. Då borde de 10 000 i stället betalats ut i form av ett "kort" laddat med 10 000 som man endast kunnat köpa annat bränsle än fossilt bränsle (Ialltså biogas eller etanol). Troligen hade ingen valt att tanka bensin då, ifall man hade fått t ex etanol "gratis".

Från årsskiftet 2012/2013 borde det i stället vart så att en succesiv nedtrappning av utsläppsgränsen landat någonsans kring 95 gram/kilometer. De bilar som klarar denna gräns hade fått någon form av skatterabatt på ett eller ett par år.

Bilar som körs på förnyelsebara bränslen och el skulle haft en avsevärt högra "miljöbilspremie".

På så sätt hade vi kunnat få ned den totala förbrukningen av bränslen och framförallt hade det gjort Sverige mindre beroende av olja.  Olja som gett oss välstånd i världen men också krig, korruption, miljöförstöring och klimatförändringar.

Så tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar