Läser en artikel skriven av Mattias Johansson som är VD på takesmedjan Fores.
Han skriver att E85 bränslet är ett gott alternativ både ur miljö och klimatsynpunkt.
Det är absolut ingen nyhet. Något vi vet mycket väl, vi som började tanka E85 i mitten av 90-talet.
Men oljeindustrin har fått slänga ur sig både det ena och det andra om bränslet vilket gjort att människor börjat tro att t ex bensin och diesel kanske skulle vara lika lite skadlig för miljön som E85.
Jag inbillar mig inte att E85 ens är i närheten av skonsamhet mot klimat och miljö som Biogasen - men fortfarande: sååå många gånger bättre än olja.
Olje- och etanolindustrin går hand i hand för att förse bilisterna med ett bränsle som höjer förbrukningen med 30-40 %.
SvaraRaderahttp://www.antislavery.org/english/press_and_news/news_and_press_releases_2009/030210_shell_makes_deal_with_cosan_despite_slave_labour_claims.aspx
Det är inte miljövänligt att köra på majsetanol som vi gör i Sverige:
http://www.lantbruk.com/amerikansk-majsetanol-flodar-in-i-sverige/2011-04-06/
Etanollobbyn är stark och Fores styrs av centerpartister. Centerpartiet är knutet till etanollobbyn:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.144053
Etanol - nej tack !
Hej
SvaraRaderaJa, hade det vart korrekt det du skriver hade jag heller inte kört på etanol.
Men - det är bara oljebolagen som blandar in majsetanol i bensinen. Då man kör på E85 kör man på certifierad sockerrörsetanol. Har inget alls med matproduktionen att göra.
Löjligt med centerpartister...de e långt efter. 1996 då Kristdemokrterna hade Riksting i Örnsköldsvik kördes alla transporter (bussar och servicebilar) på det icke fossila drivmedlet etanol. Det är Kristdemokraterna som vart i fronten för att komma bort från oljeberoendet. (något som också Göran Hägglund kommenterade i ett av sina första större linjetal).
Och till sist - Du menar alltså att olja är bättre ut klimatsynpunkt, rättvisesynpunkt, miljösynpunkt mm?
Mvh//Göran
Nja, det körs inte så mycket på sockerrörsetanol i Sverige längre. Men det håller etanollobbyn mycket tyst om. Eller ljuger tidningen Land ?:
SvaraRaderahttp://www.lantbruk.com/amerikansk-majsetanol-flodar-in-i-sverige/2011-04-06
Olja är inte bättre - men den ensidiga etanolsatsningen har fått Sverige att fortsätta att satsa på törstiga stora förbränningsmotorbilar - de är ju "miljöbilar" om man kör på amerikansk majsetanol blandad med bensin.
En dröm för oljebolagen och biltillverkarna.
Att E85 bilar körs mest av alla bilar gör ju inte saken bättre.
Mvh
Hej du anonyme. Sockerrörsetanolen har i stort sett varit enda alternativet under mer än 10 år. Det företag som importerar och levererar denna etanol har drabbats av ekonomiska bekymmer och är just för närvarande en förhållandevis liten aktör. Men den etanol de levererar är sockerrörsbaserad och man har också börjat leverera etanol från svensk skog bl.a. Oljebolagen köper därför in etanol från olika aktörer f.n. Även om majsetanol är mycket sämre än sockerrörsetanol så är den ändå sååå mycket bättre ut miljö-, rättvise-, klimat- och demokratisynpunkt så jag tankar givetvis detta - långt, långt, långt före att välja olja. Vad kör du själv på?
SvaraRaderaJag bor i Stockholm och behöver därför ingen bil. Åker kollektivt och cyklar. Dessvärre ökar SL.s bullrande etanolbussar bränsleförbrukningen med 60 % så det känns inte så bra att åka med dem. Biogasbussarna är bättre, både utsläppsmässigt och vad gäller ljudnivån. Att Stockholm skulle sälla sig till de ca 350 städer som kör avgasfria och tysta el-bussar hyser jag inget hopp om. SEKAB, som du inte nämner vid namn, men vars märkliga affärer finns att läsa om här:
SvaraRaderahttp://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.2501312-nya-miljoner-till-sekab-
är ingen liten aktör och de tillverkar själva majsetanol i Polen !
Etanol ökar bränsleförbrukningen och bränsletransporterna och majsetanol är sämst. Etanolbilar körs dessutom mest av alla bilar. Skulle vi inte minska bränsleförbrukningen och bilkörandet ?
Majsetanol och olja tycker jag är lika dåligt - det hör 1900-talet till att fortsätta att satsa på törstiga förbränningsmotorbilar/bussar.
Hej
SvaraRaderaSom kommunpolitiker i Örnsköldsvik agerade jag mycket mot kommunens sätt att hanterad SEKAB affären. Känner väl till det. Det som de säljer som E85 bränsle är sockerrör och även en liten del etanol från den svenska skogen.
Och - precis som jag skrev i mitt bogginlägg: Biogas är avsevärt bättre än etanol. Vilken forskning kan du presentera som säger att etanol skulle vara lika dåligt för miljön och klimatet som oljan?
Jag bor också i Stockholm - Har bott hör i 2 år och cyklat 1400 mil under denna period. Bilen körs mycket mindre - men då det körs tankar jag aldrig olja.
Här en annan följd av att ett kommunalt bolag satsar på majsetanol utomlands:
SvaraRaderahttp://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.3131478-annu-inget-sekab-bokslut
Jag har väl inte påstått att etanol är lika dåligt som olja, bara att det är det sämsta alternativet. Men att storsatsa på ett bränsle som höjer bränsleförbrukningen tycker jag verkar rena stenåldern och är väl en av orsakerna till att det inte producerats en enda el-hybridbil i Sverige, att vi inte har några el-bussar (utom fyra i Landskrona) och en av Europas törstigaste bilflottor.
Om vi hade satsat stenhårt på att sänka bränsleförbrukningen och beskattat energislukare hårdare(inkl. E85 som kräver mest bränsle) samt satsat på hybrider hade vi kunnat nå samma mål, eller högre, som E85-satsningen vad gäller utsläpp av CO2 och dessutom kunnat få ett försprång vad gäller ny teknik. Nu harvar vi kvar i ett energislösande förbränningsmotorsamhälle med törstiga och bullrande bilar och bussar.